{{ quantity }}

Varukorg

{{ $get(lang, 'CartError.Title', 'Ojdå! Något gick fel.') }}

{{ $get(lang, 'CartError.Description', 'Prova med att ladda om sidan.') }}

{{ $get(lang, 'EmptyCart.Title', 'Din varukorg är tom!') }}

{{ $get(lang, 'EmptyCart.Description', 'Börja handla!') }}
  • {{ product.quantity }}

    {{ product.name }}

    {{ product.description }}

    {{ product.price.printPrice }} {{ product.price.suffix }}

  • Gratis leverans till butik
  • Alltid 3-års försäkring
  • Måtthjälp

Att montera själv - eller ta hjälp en expert.

Här kommer några tips råd, och viktiga saker att tänka på innan du bestämmer om du vill montera själv eller föredrar att köpa tjänsten av en expert.

Montera takskjutport

Att montera en garageport själv kräver riktigt bra koll på lod och räta vinklar. Det viktiga är att få hela konstruktionen rätt så att portens rullarna löper helt rakt och friktionsfritt. Annars finns risk för att porten kärvar, gnisslar och slits snabbt. I värsta fall kan denna typ av slitage leda till att en eller flera paneler spårar ur skenan vilket kan orsaka både sak- och personskador.

Är du inte van garageportsmontör rekommenderar vi att ni är minst två personer och att ni tar god tid på er. 2-4 heldagar är inte i överkant.

Porten levereras helt omonterad. En port består av dryga 200 olika skruvar, beslag i en mängd olika varianter. Var noga med att sätta allt i rätt ordning och på rätt plats och försäkra dig om att garagets konstruktion håller för både vikten och kraften som en fjädrande garageport innebär. Du vill noga försäkra dig om att porten inte riskerar att rasa ner från taket eller att en fjäderinfästning släpper efter ett eller ett par år. En garageport sitter vanligtvis i 20 år, det är lång tid och kräver ett väl utfört montage.

I det fall en takskjutport med motordrift ska monteras   

När en takskjutport installeras tillsammans med en motor för automatisk öppning måste den monterade porten och motorn CE-märkas på plats när montaget är klart. Oavsett om motor och port redan är CE-märkta var för sig från fabrik (vilket de självklart ska vara) måste den nya installationen CE-märkas, annars riskerar man att stå utan försäkring vid skada eller olycka. De flesta försäkringsbolag kräver att en garageport uppfyller EU:s direktiv och CE-märkningen måste göras oavsett om du köper port och motor i ett paket eller om port och motor kommer från samma tillverkare. Det är installationen av den nya maskinen som Boverkets krav på CE-märkning gäller.

Vid montaget ska installationen även dokumenteras skriftligt med en prestanda deklaration och försäkran om överensstämmelse enligt ovan nämnda EU-direktiv och regelverk från Boverket.

Oavsett försäkringar, lagar och direktiv rekommenderar vi alltid att man prioriterar en säker installation för att förebygga olyckor.

Montera Vipport

En vipport kommer monterad i betydligt större utsträckning än en takskjutport. Vipportens vikt varierar självklart beroende på storlek men en vanlig vipport väger runt 150 kg. Att sätta en vipport är inte ett enmansjobb. När man sätter en vipport finns tre viktiga hållhakar. Den första är att väggens hållfasthet måste vara anpassad för att bära den tunga konstruktionen och materialet måste vara slitstarkt. Den andra är att väggarna på vardera sida om porten måste liva annars blir det stora glipor det tredje är att behandla de förspännda fjädrarna med stor respekt, fel hanterat kan de med lätthet knipsa av fingrar som är på fel plats eller sprätta upp porten i ansiktet på den som monterar.

I de fall motor ska sättas på vipport gäller samma märknings och dokumentationsregler som för takskjutport med motor.


Montera Slagport

Även slagporten är tung och kräver minst två erfarna personer vid ett montage. Svårigheten här ligger i att den stora dörrkonstruktionen lätt skevar. Utmaningen är att justera in porten så att bägge porthalvorna går ihop utan att glipa, kärva eller nöta på varandra. Vill man inte ha en tröskel in i garaget krävs även att man sågar ur karmen för att kunna fälla ner dörren i garagegolvet.

Kontakta oss