{{ quantity }}

Varukorg

{{ $get(lang, 'CartError.Title', 'Ojdå! Något gick fel.') }}

{{ $get(lang, 'CartError.Description', 'Prova med att ladda om sidan.') }}

{{ $get(lang, 'EmptyCart.Title', 'Din varukorg är tom!') }}

{{ $get(lang, 'EmptyCart.Description', 'Börja handla!') }}
  • {{ product.quantity }}

    {{ product.name }}

    {{ product.description }}

    {{ product.price.printPrice }} {{ product.price.suffix }}

  • Gratis leverans till butik
  • Alltid 3-års försäkring
  • Måtthjälp

Intervjuer

FRÅN MOD TILL FRAMGÅNG:
CLAES RESA TILL ETT BLOMSTRANDE BOLAG

 

Claes Bergman från Falköping är en av flera franchisetagare som vågat ta steget och bli en del av Garageportexperten. I dag är han en erfaren expert på garageportar och driver ett företag som framgångsrikt genomför allt ifrån enkla portinstallationer till stora industriprojekt. År efter år genererar verksamheten både nöjda kunder och goda ekonomiska resultat.

- Jag startade Garageportexperten i Falköping 2006. Min tidigare erfarenhet av företagande var begränsad till cykelbranschen och en släktings taxiverksamhet. Då hade jag ingen större kunskap eller inblick i hur det skulle vara att driva företag på egen hand.

När möjligheten att starta Garageportexperten i Falköping blev verklig, ansåg Claes att fördelarna med att ge allt och ta steget in i en ny bransch vägde tyngre än de stora utmaningar som han också såg i ögonvrån.

- När jag under sommaren 2006 funderade på om jag skulle våga satsa fullt ut, kände jag att det var nu eller aldrig. Jag har alltid jobbat väldigt mycket i mitt liv, och kände att det här blev ett sätt att lägga arbetstimmarna på mig själv och mitt eget företag. Det var tryggt och säkert att vara anställd, men jag kände att det var rätt läge att våga ta steget och driva eget. Riskerna var heller inte jättestora eftersom jag startade i liten skala.

Nu när du snart har drivit företaget i 20 år, hur skulle du beskriva alla år som företagare?

- Det har inte alltid varit lätt, men det har gått bra. Vi var fyra personer när vi startade och nu är vi tio. I början var jag osäker och hade inte riktigt full koll på vad portbranschen innebar. Men när vi mötte utmaningar tog vi hjälp av de människor som vi hade förtroende för och jag blev snabbt varm i kläderna. Ju mer jag kom in i allt och märkte att det gick bra, desto mer bekväm blev rollen som egen företagare.

Vad vill du säga till de som funderar på att ta steget idag?

- Idag har Garageportexperten en hel organisation som kan stötta upp med allt från marknadsföring till ekonomi och utbildningar – ett helt supportkontor står redo att hjälpa oss franchisetagare med olika uppgifter. Jag har alltid trivts med att vara en del av kedjan. Till den som funderar på att bli franchisetagare inom Garageportexperten skulle jag absolut säga: Våga ta steget och satsa!

Vad tror du är anledningen till att du har nått så långt?

- Om jag ger mig in i något så slutför jag det. Jag jobbar så länge som det behövs. Jag tror också att kedjans inställning till att alltid göra kunden nöjd, oavsett omständigheterna, har en del i framgången. Sedan är det min fulla övertygelse att man kommer långt i sitt företagande genom att visa och känna ödmjukhet. Jag har alltid tyckt att det är väldigt viktigt att ta hand om personalen och se till att de trivs, då skapar man en gemenskap och en riktigt bra arbetsgrupp.

SUSANNE ELFVORN HAR STOR ERFARENHET OCH
ETT OTROLIGT DRIV ATT GÖRA KUNDEN NÖJD

 

Susanne Elfvorn har varit garageportexpert i snart 30 år och driver Garageportexperten i Kungsbacka, Varberg och Göteborgs södra stadsdelar. Hon stortrivs som entreprenör och värderar sina medarbetares insatser högt.  

- Att göra kunderna nöjda är mitt största mål varje dag. Jag uppskattar verkligen att upptäcka nya möjligheter i varje kundmöte. Det kanske låter klyschigt, men jag tröttnar aldrig på att hjälpa till – det känns otroligt givande, berättar Susanne.

Tillsammans med kollegorna Henrik Fernlo och Fredrik Elfvorn, driver hon Garageportexperten i södra Göteborg, Kungsbacka och Varberg.

- Vår förmåga att komplettera varandra är nyckeln till att vi arbetar så bra ihop. Jag bidrar med vision och lång erfarenhet av företagsledning, medan Henrik, Fredrik och vårt team levererar den tekniska expertisen på plats. Vi skulle inte klara oss utan varandras stöd, säger Susanne. 

Hur skulle du sammanfatta dina 30 år som Garageportexpert?

- Det har varit en otrolig resa, där jag har lärt mig många nya saker och blivit flera erfarenheter rikare. Sedan blev det ännu roligare när min son, Fredrik, började arbeta med mig. Vi delar samma driv och ambitioner, och vi är bra på att balansera arbete och fritid, avslutar Susanne Elfvorn med ett leende.

NÄR LAGET BLIR FRAMGÅNGSFAKTORN

 

Vi har intervjuat vår franchisetagare, Daniel Ring, som under vår februarigala utsågs till "Årets franchisetagare".

GRATTIS! Årets franchisetagare för andra året i rad. Vad tror du är anledningen till det?

"Vi pratar mycket om att kunderna är de viktigaste. Utan kunderna finns varken något företag eller löner. Hela mitt gäng strävar alltid att leverera på topp och få en nöjd och ibland kostar det att nå det resultat, men det är det är det väldigt många gånger värt i längden."

Samtidigt kammade ni hem "Årets kundomdöme" för tredje året i rad och det är ofta vi ser ditt företag i ständiga 5-stjärniga betyg på Trustpilot. Berätta mer!

"Det är många parametrar som vägs in, men vi jobbar hela tiden efter viljan att förbättra oss, slipa och putsa på saker som vi redan är bra på. Sedan är ordning och reda a och o i alltifrån bokningar med kund till montörernas bilar och utrustning."

Berätta mer om ditt team.

"Jag är väldigt ödmjuk inför vår framgång och våra priser. Vi är ett väldigt bra team där alla jobbar mot samma mål och vi hjälps åt. Utan den personal som jag har idag, hade det inte blivit några priser. Jag upplever att man litar på varandra i gruppen och att kunderna i regel är nöjda med allas arbete och bemötande, oavsett vem som har varit där. Det är ofta jag har 'vilken trevlig kille som var här' eller 'vad trevliga ni är, det är långt ifrån alla som är det'. Det är otroligt viktigt att alla bidrar till den känslan hos kunden."

Vad är viktigast för dig som franchisetagare att fokusera på för att lyckas?

  • Ständigt repetera vikten av att ha en nöjd kund utan individuell prestige.
  • Alltid vara snabba med kontakten med kunden.
  • Behandla återkommande kunder extra bra. De ska aldrig uppleva ”friktion” i vårt samarbete. Det får kanske kosta lite goodwill ibland, men det är det värt.
  • Vänlig och korrekt kontakt med kunderna.
  • All personal har koll på arbetsuppgifter och sina prylar.
  • Följa upp alla missade telefonsamtal.
  • Skulle en kund vara mindre nöjd så är det otroligt viktigt att alltid prioritera det.
  • Lyssna på kunden. Lyssnar vi på kunden och förstår dem så löser det sig i regel alltid.
  • Hitta lösningar både i sälj- och montagearbeten.
  • Vara dynamisk, lyssna på marknaden.
  • Framför allt, låta personalen ta eget ansvar och fatta egna beslut. Jag har 100% förtroende för de jag arbetar med.
  • Kunden ska uppleva att det spelar ingen roll vem av oss i teamet de pratar med.
Kontakta oss