Minska energi- och värmeläckage
Så håller du kylan ute och värmen inne – smarta lösningar för att minska energiförlusten
STEG 1 - Lister
Ta hand om nya lister och byt ut gamla. Med tiden torkar lister och förlorar sin elasticitet, vilket gör att de inte håller tätt lika bra. Moderna takskjutportar har lister i överkant, underkant, på sidorna och mellan sektionerna. Kontrollera också tätningen på dörrar och fönster i garaget. Vissa lister är enkla att byta eller komplettera, medan andra kan vara svåra att byta utan att ta ner eller ersätta hela garageporten.
Petters tips: En garageport kräver årligt underhåll inte minst av listerna, annars torkar de ut. Se till att serva din port när du ställer om till sommar och vintertid, så kommer dina lister åldras långsammare och hålla tätt i större utsträckning. Servicen kan du göra själv eller ta hjälp av en expert. Om listerna är torra eller spruckna, byt ut dem. Ett intervall på 6–10 år är en bra riktlinje för att byta lister som går att byta, så att porten fortsätter att hålla tätt.
STEG 2 - Portstängning
Se till att porten stängs ordentligt. En takskjutport består oftast av fyra staplade sektioner. Motordrivna portar blir tätare än manuella eftersom motorn pressar porten på plats och låser den genom att skapa ett spjärn mellan motorns arm och golvet. Detta tryck försluter bättre mellan sektionerna jämfört med en manuell port, där man bara drar ner porten och låser den med ett traditionellt lås.
Petters tips: Uppgradera din garageport med motordrift. Nyare portar från välkända tillverkare som Hörmann och Ryterna har bra isolering, och en motor hjälper till att minska luftgenomströmningen i garaget. Det är stor skillnad mellan att dra ner porten manuellt och att låta motorn pressa ihop panelerna ordentligt. Har du däremot en äldre port eller en port som är skev och otät, kommer motordriften inte att lösa problemet, eftersom det beror på portens skick och konstruktion.
STEG 3 - Gångjärn/skenor
Underhåll skenor och gångjärn regelbundet. Ett skevt gångjärn på en dörr eller ett fönster kan släppa in kall luft och orsaka värmeläckage, och samma sak gäller för garageportens skenor och gångjärn. Med tiden kan skenorna deformeras, eller så kan huset sätta sig, vilket kan skapa springor i takskjutportens konstruktion och försämra tätningen.
Petters tips: Ta hjälp av en expert för att göra en översyn och se om det är möjligt att justera gångjärn/skenor i äldre fönster, dörrar och garageportar. Är du händig kan du göra det själv. Dock går det inte att ha samma förväntningar på resultatet som om man hade investerat i en ny port.
STEG 4 - Ventilation
Felaktig ventilation i garaget är ett vanligt problem. I ett för tätt garage med för lite ventilation är risken för fukt- och mögelskador överhängande. I ett garage med överdriven eller felaktig ventilation dräneras garaget på onödigt mycket värme.
Petters tips: Glöm inte att ett garage behöver hantera mycket fukt och därför kräver god ventilation. Om du parkerar fordon i garaget följer snö, is och regnvatten ofta med in. Kontrollera därför var ventilerna är placerade och vilket skick de är i. För bästa luftflöde bör ventilerna sitta diagonalt på motsatta väggar, med en ventil lågt och den andra högt. Detta ger en effektiv luftcirkulation och hjälper till att föra ut fukt ur garaget. Om ventilerna istället sitter på samma vägg (eller ibland i garageporten), med en nedtill och en upptill, tar luften den enklaste vägen ut. Det leder till att värmen försvinner, men fukten blir kvar. Detsamma gäller för otätheter och springor – täta dem för att undvika dessa problem.
STEG 5 – Isolering och drevning
Var läcker det värme? Värmeisolering är ofta sämre hos äldre portar då lister torkat, gångjärn hamnat snett eller för att porten helt enkelt har slitits ut, då bidrar den inte till en energisnål miljö i garaget. Detsamma gäller för dörrar och fönster. En skev dörr som bågnat eller hänger snett i ramen kommer läcka energi, nya lister till trots. Se över att isoleringen är fullgod i hela garaget.
Petters tips: Det vi ofta ser är att dörrar, fönster och garageport i sig är bra och täta produkter men att montaget är undermåligt och att det uppstår värmeläckage runt exempelvis en ytterdörr. Se över om det inte går att täta bättre kring dörrar och fönster (drevning).
Steg 6 – Temperatur
Tänk på temperaturen i garaget. Att sänka garagets temperatur kan vara ett effektivt sätt att minska elräkningen. En familj i Malmö som byter från en otät garageport till exempelvis Sverigeporten+ (utvecklad för nordiskt klimat och utrustad med förstärkta lister runt om) och sänker garagetemperaturen från 21 till 16 grader kan minska elförbrukningen i garaget med upp till 50 %. Denna besparing är baserad på simuleringar i energiberäkningsprogrammet IDA ICE, som används av experter och företag i hela byggbranschen.
Petters tips: Sänk temperaturen i garaget, men undvik att gå för lågt. Elbilar laddar bättre i värme än i kyla, och växter du vinterförvarar kan frysa om det blir för kallt. Dessutom behöver garaget en viss värme för att torka upp fukten som fordon tar med sig in. Den största energibesparingen med en tät garageport, jämfört med en otät, sker i södra Sverige, där energiförbrukningen kan minska med upp till 39 % (om garaget håller 8 grader). I norra Sverige kan en ny tät port minska förbrukningen med upp till 1280 kWh per år, enligt energiberäkningar från IDA ICE för vinterisolerade garage.
Steg 7 – Service
När du väljer att serva din port regelbundet ökar inte bara portens livslängd - det skapar också de bästa tänkbara förutsättningarna för att din port ska vara säker och hålla stilen. Med en servad port undviker du dessutom onödiga förslitningar och risker som i värsta fall kan resultera i farliga olyckor.
Petters tips: Var noga mer underhållet av din port. Skulle du märka att att portens fjädrar eller infästningar sitter löst eller på annat sätt visar tecken på att de slitits kontakta gärna oss. Vi gör kostnadsfria hembesök och hjälper dig att titta på porten. Ibland räcker det med en extra service. I vilket fall vill man inte vänta så länge att det riskerar att hända en olycka i garaget.