{{ quantity }}

Varukorg

{{ $get(lang, 'CartError.Title', 'Ojdå! Något gick fel.') }}

{{ $get(lang, 'CartError.Description', 'Prova med att ladda om sidan.') }}

{{ $get(lang, 'EmptyCart.Title', 'Din varukorg är tom!') }}

{{ $get(lang, 'EmptyCart.Description', 'Börja handla!') }}
  • {{ product.quantity }}

    {{ product.name }}

    {{ product.description }}

    {{ product.price.printPrice }} {{ product.price.suffix }}

  • Gratis leverans till butik
  • Alltid 3-års försäkring
  • Måtthjälp

När är BRF-styrelsen ansvarig
för garagesäkerheten?

Om en garageplats är kopplad till en specifik lägenhet är bostadsrättsinnehavaren ansvarig för underhåll och byte av garageporten. Men i de flesta fall hyr man garaget av bostadsrättsföreningen, och då är styrelsen ansvarig för säkerhet och service.

Eldrivna portar klassas sedan 2013 som en maskin av EU och ska förses med CE-märkning. Då ställs höga krav – bland annat ska man upprätta en prestandadeklaration och en individuell riskbedömning för varje monterad port. Det är något som många montörer inte har koll på.

Förutom skaderisken med osäkra portar innebär det att en olycka kan bli en kostsam historia för bostadsrättsföreningen.

Roger Vit Garage Större

Roger Sigrén är en av våra mesta garageportexperter, med 20 år i branschen och erfarenhet från både hustillverkning och byggsektorn har han stött på och löst de flesta svårigheter man kan ställas inför i garageportsvärlden. Här har han hjälpt oss med en lista över det vanligaste slitaget på äldre garageportar.


Garageportexpertens topplista på vanligaste slitaget på äldre portar.

1. Utstickande spik, plåtkanter som är utbockade, sparkplåtar som lossnat osv

2. Fjäderslitage - Det kraftigaste slitaget på portens fjäderssystem sker på öglorna. Pågår slitaget länge utan att porten servas och man kan upptäcka felet, brister till slut infästningen av utmattning. Denna typ av fjäderbrott leder allt för ofta till både material och personskador. 

3. Fjäderinfästningarna - Infästningarna till fjädern slits även de hårt och kräver kontinuerlig översyn. Gamla slitna fjäderinfästningar som brister, i karm eller port, är även tyvärr en vanlig orsak till tillbud i garage. 

4. Lås - Ta för vana att se över låsen. Inte sällan är äldre lås så slitna går att rycka upp porten även när den är låst. Låsklackar som inte går i som de ska är en av de vanligaste orsakarna till problemet.

5. Styr/löpskenor - Rost på portens skenor skapar risk för att hjulen på en takskjutport löper ur skenan och portblad faller ner. När upphängningen utarmats eller rostar så finns också risk för att hela konstruktionen ger vika.

Roger är noga med att betona att listan inte ska ses som någon profetia om att det kommer hända hemska saker i ett garage med äldre portar.

"Som alltid är det bara viktigt att hålla koll på vilket skick föreningens portar är i", säger Roger. "Vi servar tusentals portar varje år, just för att hjälpa bostadsrättsföreningar och fastighetsägare, att att vara trygga med vilken status portarna har och vilka åtgärder som eventuellt behöver göras. Underhåller man portarna löpande kommer de att hålla betydligt längre jämfört med om de lämnas vind för våg," avslutar Garageportexpert Roger Sigrén.

Kontakta oss