{{ quantity }}

• Gratis leverans till butik
  • Alltid 3-års försäkring
  • Måtthjälp

Något stort har tagit plats framför Garageportexperten

Utanför Garageportexperten i Falun står något som under hösten väckt stor uppmärksamhet. En välkänd symbol för staden och koppargruvan, nämligen Kårebocken.

Kårebocken 2

Bocken Kåres historia går tillbaka ungefär 1000 år och är betydelsefull för Falun eftersom det anses vara bocken som fann Falu koppargruva. Kåre som bocken hette försvann iväg på bete varje morgon och varje kväll när han återvände hem var hornen kopparfärgade. Ägaren började fundera över var Kåre höll hus och följde efter honom. Så fann man vägen till det som idag är Falu koppargruva och staden är för alltid tacksamma Kårebocken.

Att bocken nu står utanför Garageportexperten verksamhet är ingen slump. Det är nämligen Leif, en av ägarna till företaget som kom upp med idén med att skapa en ny Kårebock efter att den gamla brunnit ner tidigare under året.

- Jag fick idén, en dag när jag passerade gruvan, där den gamla bocken brukade stå. Jag tyckte det var synd att monumentet inte ersatts med ett nytt. Istället hade många Falubor gjort egna träbockar och ställt upp på platsen, i väntan på att en ny storbock skulle komma på plats. Ibland kan man ju hjälpa till och jag tänkte att här skulle jag kunna göra något bra berättar Leif som har en gedigen bakgrund inom svets och smide.

- Vi ville skapa bocken av ett material som är typiskt för Falun och valde att göra honom i cortenplåt. Det är samma material som används i hoppbackarna i Falun. Rosten skapar ett ytskikt som ger den det robusta utseendet. Tanken var att skapa en pappabock till de mindre bockarna uppe vid gruvan. Jag ritade med krita inne på verkstadsgolvet hur den skulle se ut. Vi planerade för att den skulle stå uppe vid gruvan, men så blev det inte. Så nu har han placerats utanför vårt kontor.

Kårebocken 10

Leif berättar att arbetet med bocken skapade en stark teamkänsla. Det var främst två killar på svets och smides företaget, vägg i vägg med Garageportexperten, som stod för hantverket men under de 12 dagar det tog att få till Kårebocken blev alla engagerade och besökte skulpturen både före och efter arbetet.
Han förklarar att det svåraste med att skapa bocken var att få till alla detaljer och proportioner rätt. Den ursprungliga Kårebocken har stått till grund för skissen och vissa bitar med raka linjer har man fått göra om för att kunna återge exakt rätt uttryck. Som en egen signatur la Leif och hans team till ett ”stenblock” i cortenplåt, under bocken, för att symbolisera ett kopparfynd.

- Det var viktigt att få bocken naturtrogen. Från den plats han har idag, ser det ut som att han står och spejar upp mot gruvan, berättar Leif.

Det har blivit väldigt stor uppståndelse kring bocken. Många stannar till bara för att ta en bild med bocken. Spridningen har blivit enorm både i traditionella och sociala media.
- Det är helt otroligt vilket intresse en bock kan föra med sig säger Leif. Men den har en speciell dragningskraft, det kände vi alla när vi slukades upp i att få den klar.

Eventuellt kommer bocken att flyttas till en någon mer central plats i Falun, men exakt var det blir får framtiden utvisa. Leif har inte tidigare varit involverade i något som väckt så mycket uppmärksamhet, men tycker att engagemanget både i det egna företaget och från ortsbor har varit inspirerande och nu har han fler idéer för framtiden och för Falun.