{{ quantity }}

Varukorg

{{ $get(lang, 'CartError.Title', 'Ojdå! Något gick fel.') }}

{{ $get(lang, 'CartError.Description', 'Prova med att ladda om sidan.') }}

{{ $get(lang, 'EmptyCart.Title', 'Din varukorg är tom!') }}

{{ $get(lang, 'EmptyCart.Description', 'Börja handla!') }}
  • {{ product.quantity }}

    {{ product.name }}

    {{ product.description }}

    {{ product.price.printPrice }} {{ product.price.suffix }}

  • Gratis leverans till butik
  • Alltid 3-års försäkring
  • Måtthjälp

Bostadsrättsföreningar

Vi har mångårig erfarenhet av att leverera och serva garageportar för bostadsrättsföreningar, samfälligheter och fastighetsägare. Oavsett om det handlar om ett omfattande portbyte, regelbundet underhåll eller behov av ett serviceavtal, finns vi här för att hjälpa er.

Med god insikt i de krav som ställs på säkerhet, funktion och långsiktig drift i flerbostadsmiljöer, erbjuder vi hållbara och kostnadseffektiva lösningar. Vårt mål är att göra det smidigt för er – från första kontakt till färdiginstallerade portar och löpande service som säkerställer driften över tid.

Kontakta oss för rådgivning, offert eller ett kostnadsfritt platsbesök.

Så hjälper vi er

Så hjälper vi er

Krångligt med upphandlingar? Inte hos oss, vi har redan gjort jobbet åt dig. Tack vare Garageportexpertens samarbete med HBV, Husbyggnadsvaror Förening, utför vi upphandlingarna åt dig som är verksam inom allmännyttan. HBV, som är alla kommunala bostadsbolags samägda inköpsförening i Sverige, har dessutom rankat Garageportexperten som nummer 1 i kategorin garage- och industriportar. Upphandlingarna genomförs enligt lagen om offentlig upphandling, LOU.

Efter mer än 20 års erfarenhet av portbyte i objektsform, där vi ofta har bytt ut fler än 150 portar i samma projekt, har vi både kunskapen och viljan att hjälpa dig och er. HSB, Riksbyggen, Svenska Bostäder Stockholmshem, Amasten och Rikshem är exempel på några av våra uppdragsgivare.

Portbyte i en bostadsrättsförening

Portbyte i en bostadsrättsförening

Häng med vår Garageportexpert Daniel ut till ett portbyte i en större bostadsrättsförening. Här berättar han om allt från första kontakten med föreningen till bytet av portar, önskemål om motordrift, breddning av infartsutrymmet och hur man löser risken med vattenläckage.

Se filmen
Gamla, trasiga portar kan vara farliga

Gamla, trasiga portar kan vara farliga

Av Sveriges drygt 1,8 miljoner garageportar är över 260 000 så gamla att de kan vara farliga. Många föreningar saknar dessutom serviceavtal, vilket innebär att potentiella risker inte upptäcks i tid.

– Vi blir ofta inkopplade först när en port gått sönder. Många föreningar saknar helt serviceavtal, berättar Roger Sigrén på Garageportexperten.

Att teckna ett serviceavtal skapar trygghet. Portarna kontrolleras regelbundet, slitna delar byts ut och risken för olyckor minskar. En port bör servas varje eller vartannat år för att hålla längre – och för att garantin ska gälla.

– Att vänta tills något går sönder är sällan klokt. Regelbunden service förebygger slitage och förlänger portens livslängd, säger Roger.

Garageportexperten erbjuder serviceavtal för bostadsrättsföreningar – en investering i säkerhet, funktion och trygghet.

Boka kostnadsfritt besök

Boka ett kostnadsfritt besök för att diskutera föreningens behov och önskemål.

Tack för din förfrågan! Din lokala Garageportexpert kontaktar dig för att boka en dag och tid för besöket.

Något verkar ha blivit tokigt. Kontakta oss på info@garageportexperten.se så hjälper vi dig att komma i kontakt med din lokala Garageportexpert.

Obilgatoriskt fält
Obligatoriskt fält
Obilgatoriskt fält
Obilgatoriskt fält Ogiltigt postnummer
Obilgatoriskt fält
Obilgatoriskt fält
Ogiltig epostadress
Obilgatoriskt fält

Fem steg till nya portar

Står er förening inför att uppdatera till nya garageportar? Lugn, vi hjälper er hela vägen. Att som förening byta portar ska vara en enkel process. Vi har lång erfarenhet av portbyte i objektsform och hjälper till med allt från rådgivning inför byte av garageportar till att teckna serviceavtal för årligt portunderhåll.

  1. Vi kommer till er förening och ser över era nuvarande portar. Under detta steg mäter och diskuterar vi hur era behov av portarna ser ut.
  2. Därefter tar vi tillsammans fram ett förslag på portar som passar. Vi ser både till funktion och utseende när vi hjälper er att välja port.
  3. Inför ett portbyte informerar vi tillsammans bostadsrättsinnehavarna och meddelar när de kommer att vara berörda och vad som behöver förberedas inför montaget.
  4. Vi monterar och CE-märker portarna på plats för att ni ska få trygga och säkra portar. När vi lämnar tar vi med de gamla portarna för återvinning.
  5. För fortsatt service och underhåll kan vi upprätta ett serviceavtal. Med ett avtal får man längre livslängd på sina portar och det skapar en trygghet för föreningen och onödiga säkerhetsrisker undviks.

När är BRF-styrelsen ansvarig för garagesäkerheten?

Om en garageplats är kopplad till en specifik lägenhet är bostadsrättsinnehavaren ansvarig för underhåll och byte av garageporten. Men i de flesta fall hyr man garaget av bostadsrättsföreningen, och då är styrelsen ansvarig för säkerhet och service.

Eldrivna portar klassas sedan 2013 som en maskin av EU och ska förses med CE-märkning. Då ställs höga krav – bland annat ska man upprätta en prestandadeklaration och en individuell riskbedömning för varje monterad port. Förutom skaderisken med osäkra portar innebär det att en olycka kan bli en kostsam historia för bostadsrättsföreningen.

Roger Sigrén är en av våra Garageportexperter, med 20 år i branschen och erfarenhet från både hustillverkning och byggsektorn har han stött på och löst de flesta svårigheter man kan ställas inför i garageportsvärlden. Här har han hjälpt oss med en lista över det vanligaste slitaget på äldre garageportar.

Garageportexpertens topplista på vanligaste slitaget på äldre portar:

  1. Utstickande spik, plåtkanter som är utbockade och sparkplåtar som lossnat.
  2. Fjäderslitage – Det kraftigaste slitaget på portens fjäderssystem sker på öglorna. Pågår slitaget länge utan att porten servas brister till slut infästningen av utmattning. Denna typ av fjäderbrott leder allt för ofta till både material och personskador. 
  3. Fjäderinfästningarna – Infästningarna till fjädern slits även de hårt och kräver kontinuerlig översyn. Gamla slitna fjäderinfästningar som brister, i karm eller port, är även det tyvärr en vanlig orsak till tillbud i garage.
  4. Lås – Ta för vana att se över låsen. Inte sällan är äldre lås så slitna att det går att rycka upp porten även när den är låst. Låsklackar som inte går i som de ska är en av de vanligaste orsakerna till problemet.
  5. Styr/löpskenor – Rost på portens skenor skapar risk för att hjulen på en takskjutport löper ur skenan och portblad faller ner. När upphängningen utarmats eller rostar så finns också risk för att hela konstruktionen ger vika.

Roger är noga med att betona att listan inte ska ses som någon profetia om att det kommer hända hemska saker i ett garage med äldre portar.

"Som alltid är det bara viktigt att hålla koll på vilket skick föreningens portar är i", säger Roger. "Vi servar tusentals portar varje år, just för att hjälpa bostadsrättsföreningar och fastighetsägare, att vara trygga med vilken status portarna har och vilka åtgärder som eventuellt behöver göras. Underhåller man portarna löpande kommer de att hålla betydligt längre jämfört med om de lämnas vind för våg," avslutar Garageportexperten Roger Sigrén.

BRF Lingonet – "Samarbetet har fungerat utmärkt"

BRF Lingonet – "Samarbetet har fungerat utmärkt"

"Vi tycker att slutresultatet blev jättebra och att Garageportexperten gjorde ett fantastiskt jobb. Med takskjutportarna kunde vi även få ut mer yta i garagen utan att ändra i konstruktionen. Öppningen blev drygt tio cm bredare i alla riktningar och det blev ett riktigt lyft i jämförelse med de vipportar som vi hade innan."

Läs mer om BRF Lingonets nya portar
Barbroporten – Specialdesign för garagelängor

Barbroporten – Specialdesign för garagelängor

Garagelängorna där Barbro bor ligger tätt och portarna var svåra att se i mörker. Det gjorde att det var lätt hänt att skador uppstod. Det blev starten för Barbroporten, vars signum är två tvärliggande kompositbrädor i höjd med kofångaren som minimerar skadan vid eventuell påbackning. Den nya porten är ljus vilket reflekterar bilens baklyktor. ”Både funktionellt och snyggt”, konstaterar Barbro.

Läs mer om Barbroporten
Fem portar i länga

Fem portar i länga

Lennart och hans fru byggde ett större garage och när det var dags att titta på portar hörde de sig för med olika leverantörer av garageportar för att jämföra utbud och pris.

– Då fastnade vi för Garageportexperten. Det var egentligen inte särskilt svårt, det handlar om att göra hemläxan – att gå igenom vad som finns på marknaden och fundera över vilka behov man har själv, menar Lennart.

Läs mer
Riksbyggen i Nyköping – "Ett lyft för hela huset"

Riksbyggen i Nyköping – "Ett lyft för hela huset"

Riksbyggens bostadsrättsförening Nyköpingshus 7 i Nyköping gjorde en energibesparande satsning med nya, tätare garageportar. Föreningen bytte ut tolv äldre portar och valde Sverigeporten+, en takskjutport i Garageportexpertens sortiment som är utvecklad för att vara så energibesparande som möjligt.

Läs om valet av energismarta portar
BRF Mangården – ”Det är en annan känsla när man kör in i garaget nu”

BRF Mangården – ”Det är en annan känsla när man kör in i garaget nu”

När BRF Mangården beslutade sig för att byta ut sina gamla garageportar var det både ett praktiskt och estetiskt beslut. Nu, efter installationen av nya portar från Garageportexperten, är medlemmarna i föreningen överens – det blev ett riktigt lyft.

BRF Mangården
Kontakta oss